fredag den 16. marts 2012

Mål din annoncering... Neeej, veeeel?

Klicheerne er mange... En af de mere velkendte er, at 50 % af markedsføringen er spildt.... Man ved blot ikke hvilken del!  De færreste af os kunne drømme om at betale for en rødvin i supermarkedet, og så bagefter stille den tilbage, hvor vi tog den fra. Hvorfor er det så lige at du, undskyld - din konkurrent, ikke lige ved, hvordan din markedsføring virker? Det er jo "Hat og briller!"

Første skridt er at tænke ud af boksen, være grundig i forberedelsen; hvem er målgruppen, hvor finder jeg den, søge de medier, som kan tilfredsstille dig - stille med målgruppen. Se min blog om de 5 rigtige (publ. 9. april 2010) og udvidelsen her - mine 6 rigtige. Undladelse heraf medfører dræn i din pengekassen, ikke guld-i-mund! (De 5 rigtige publicerede jeg allerførst i august 2002 - ikke alle er blevet klogere, men det bliver du nu!).

En rapport udsendt for nylig af comScore, kigger på hvordan du måler dine kampagner. Den er absolut et studie værd. Jeg henviste kort til den i seneste blogindlæg. Skal du overbevise dig selv, chefen eller en kollega, om effekten for onlinekampagnerne, så er det nu og her...

Rækkevidde - når du dine brugere, og hvor mange når du? Hov - det skal være de relevante brugere. Skud med spredehagl på et bredt site, til en billig penge, kan f.eks. være den totalt dyreste løsning. Må jeg her vende tilbage til en gammel traver - søg den objektive ekspert! Mange sites, og deres totalt uvidende "printsælgere" sælger stadig via begrebet unikke brugere. Intet kan være mere tåbeligt. Brugertallet, som "FDIM" medierne anvender via Gemius, synes at være en kende mere rigtig. 50 % af de unikke brugere kan skæres fra, mindst, før du får de reelle brugere.

Engagement - hvor engageret er dine brugere? Et højt engagement giver på den lange bane det bedste resultat i visninger på din hjemmeside - og ikke mindst for slutsalget. Samtidig, så viser det også, at jo mere du kan gøre dig synlig med relevant reklame på rette sted, jo mere sandsynligt er det, at man vælger netop jeres firma/produkt på søgemaskinerne. Lidt lige som i gamle dage, med telefonbogen!''. En af indikatorerne for at en kampagne ikke virker, kan f.eks. være, at dine bannerannoncer slet ikke virker! Neeej, veeel... De var jo dyre at få produceret!!! Se din bannerleverandør ordentligt igennem. Stil krav, og søg en der kan levere!

Konvertering til salg - hvad er din ROI? Med mindre du rent har et online-only salg, kan det til tider være svært at kalkulere, hvordan effekten er på din onlinemarkedsføring. Ikke desto mindre, SKAL du finde frem til at nøgle, så du kan måle effekten. Det kan gøres på mange måder. Hvad der er den rigtige lige netop for dig, bør du undersøge, og om nødvendigt trække på eksperter til dette.

Hører du til dem, der kun kigger på klikraten, så er der gået "Disney i den" - ren Tornerose-søvn. Det er ikke de mange klik, men de rigtige klik der skal måles. Igen, se til de 6 rigtige... En lille klikrate på det rigtige site, rigtige content, rigtige produkt, osv., kan vise sig at være det rigtige, lige netop for jer!

Så, næste gang, der bliver talt om, hvilken del af markedsføringen, der ikke virker, så er det en relevant diskussion - hos din nabo. Ikke hos jer.... Neeej, veeel?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar